Обласна виставка "Освіта Запорізького краю"

Щорічно наш навчальний заклад бере участь в обласній виставці "Освіта Запорізького краю". 
2011-2012 навчальний рік:
         
 Анотація на досвід


Автор досвіду: Кондрус Олена В’ячеславівна, вчитель вищої категорії,  учитель-методист, директор Володимирівського НВК «школи І-ІІІ ступенів –гімназії «Успіх» Запорізького району Запорізької області 
Тема досвіду: «Компетентісний підхід до вивчення української мови та літератури –
основа успішного освітнього процесу»

Базова модель досвіду

Актуальність і перспективність досвіду

            Сучасний урок української мови… Яким він має бути? Цікавим, пізнавальним, суспільно-корисним? Чи може він розкрити потенціал особистості, поставити її в ситуацію морального вибору і підготувати до самостійного розв’язання проблем? Про це читаємо, міркуємо, дискутуємо. На наш погляд, нічого в дидактиці за часів Я.А.Коменського не змінилось. Щодо форми… А щодо змісту? А зміст диктує час. До школи прийшла особистість? Вона завжди панувала там. Просто зараз виникла нагальна потреба її помітити, сприяти її розвитку, розкриттю творчих здібностей. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи компетентісний підхід до вивчення української мови та літератури, який є основою успішного освітнього процесу.

Сьогодні, при проведенні уроку, вчитель звертаємо увагу на перехід від педагогіки повсякденності, яка, за словами Кудрявцева В.Т., «предлагает ребёнку жить в границах обыденного мира, систематически расчленённого и упорядоченного средствами педагогических методик» до педагогіки розвитку.
Навчити учнів українській мові – значить забезпечити формуванню таких компетенцій: соціальної, інформаційно-комунікаційної, правописної, комунікативної. Однією із пріоритетних компетенцій, на погляд вчителя, є комунікативна, тому що мова – це засіб спілкування, соціалізації та адаптації учнів в сучасному світі.
Теоретична база досвіду
       У роботі керуємося науково-теоретичним досвідом з даної проблеми І. Г. Єрмакова, Д. О. Пузікова,   Г. М. Несен, І. В. Родигіної, Л. В. Сохань (компетентнісний підхід до навчання),  О. І. Пометун, Л. І. Пироженко (інтерактивні технології), А. С. Бєлкіна (технологія «Створення ситуації успіху »), В. В. Андрієвської, Г. О. Балла (діалогічний підхід в освіті),  О. М. Пєхоти, Т. В. Гришиної (освітні технології), Ю. В. Васькова, В. Д. Шарко (педагогічні теорії, технології, досвід), В. І. Бондаря (педагогічна технологія) тощо.  Законодавчою основою для реалізації досвіду є: Закон України «Про загальну середню освіту», Національна доктрина розвитку освіти, Державний стандарт з української мови та літератури , Концепція загальної середньої освіти 12-річна школа, Указ Президента України «Про Концепцію державної мовної політики України».
 Досвід за інноваційним потенціалом
 В основі досвіду лежить компетентісний підхід до вивчення української мови та літератури як основи успішного освітнього процесу, який реалізується шляхом створення проблемних ситуацій; створення ситуації успіху; впровадження технологій особистісно-орієнтованого навчання (І.Якиманська, С.Підмазін), колективної взаємодії (О.Рівін), різнорівневого навчання (М.Гузик), проектного навчання (Є.Полат), інтерактивного навчання (О.Пометун) через індивідуально-колективно-групову форму роботи.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду

Компетентнісний підхід до вивчення української мови та літератури розглядається як  засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань, який сприятиме:

1.      продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;
2.      збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3.      підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.
Результати запровадження досвіду
Головним екзаменатором наших учнів буде життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, умітимуть аналізувати й контролювати власну діяльність, тобто успішно її виконувати, залежить насамперед від того, якою мірою в них будуть сформовані ключові компетентності.

       Отже, компетентісний підхід до вивчення української мови та літератури відбувається, перш за все, на уроці, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів у навчанні.

СУТЬ його у додержанні таких принципів:
- сприйняття дитиною нових знань має бути осмисленим;
- кожен урок повинен перетворитись на процес відкриття;
- проблемність - основний принцип сучасного навчання;
- мова і література тісно пов’язані між собою;
- література, як і інші види мистецтва, допомагає пізнавати світ;
- мова - складова рухлива система, що є засобом спілкування;
- на уроках літератури вчителька прагне привчити дітей до вдумливого,     усвідомленого прочитання тексту, розуміння задуму автора, краси  художнього слова;
- використовує метод цілісного аналізу художнього твору;
- перевагу в роботі надає нестандартним урокам, які сприяють розкриттю творчого потенціалу і вчителя і учнів;
- вивчає індивідуальні особливості дітей, сприяє розвитку їхніх здібностей;
- особистим прикладом виховує повагу до моральних принципів;
- своїм педагогічним ідеалом вважає В. Сухомлинського, а педагогічне кредо визначає так: "У серце увійде тільки те, що йде від серця".

            Досвід учительки дав свої плоди. Учні одержують високі результати під час проведення контрольних робіт, екзаменів, беруть активну участь в олімпіадах, вирізняються високим  рівнем мислення і загальної ерудиції.

2012-2013 навчальний рік:
                                                      Анотація на досвід

Автор досвіду: директор Володимирівського НВК «школи І-ІІІ ступенів –гімназії «Успіх» Запорізького району Запорізької області  Кондрус О.В., заступник директора з ВР Політанська Т.А.

Номінація: «Управління і науково-методичний супровід інноваційного розвитку сучасних закладів освіти».

Тема: "Школа Успіху" – школа самореалізації особистості".

Нагороди: Грамота відділу освіти Запорізької РДА за участь у районному конкурсі-панорамі методичних ідей «Виховний простір» 2011 р.,Грамота облУОН за участь в обласній виставці «Освіта Запорізького краю – 2012», Грамота за вагомий внесок у розвиток освіти і науки України загальнонаціональний проект «Флагмани освіти і науки України» 2012 р.

   Базова модель досвіду


Актуальність і перспективність досвіду
«Школа Успіху» працює над побудовою нової моделі освітнього процесу, яка передбачає функціонування в режимі розвитку:учень вчиться сам, у своїй власній діяльності, а вчитель, крім інформативної функції, виконує рефлексивне управління, здійснюючи мотивацію, організацію, координацію, консультування, контроль і корекцію діяльності учнів.

Чому «Успіх»? Успіх - це реалізація цілей і можливостей, це не стільки те, що ми маємо, скільки те, ким ми стаємо в результаті,це почуття задоволення, самореалізованості.

Мета освіти «Школи Успіху» - отримання універсальних (системних, міжпредметних, інтегрованих, системоутворюючих) знань;  формуванні, розвитку, вихованні Успішної Людини.

Завдання:

- заохотити школярів до навчання через все життя;
- сприяти формуванню учнівських компетентностей;
- розвивати моральну, емоційну сферу особистості;
- вчити творчо підходити до вирішення будь-якої проблеми, в будь-якому виді діяльності;

- формувати активну громадську позицію  й стійкі морально-етичні норми через участь в обласному  проекті «Громадянин».

- демократизація процесу керування гімназією через удосконалення  системи шкільного самоврядування.

Педагогічний колектив Володмирівського НВК «Успіх» звертає увагу на перехід від педагогіки повсякденності, яка, за словами Кудрявцева В.Т., «предлагает ребёнку жить в границах обыденного мира, систематически расчленённого и упорядоченного средствами педагогических методик» до педагогіки розвитку.

                                                 Теоретична база досвіду

 У роботі керуємося науково-теоретичним досвідом з даної проблеми І.Якиманської, С.Підмазіна (особистісно-орієнтована технологія), С.Френе (технологія успіху та радості),М.П. Щетиніна, А.М. Тубельского(технологія «занурення»), О. І. Пометуна,Л. І. Пироженка (інтерактивні технології), А. С. Бєлкіна (технологія «Створення ситуації успіху »), О. М. Пєхоти, Т. В. Гришиної (освітні технології), Ю. В. Васькова, В. Д. Шарко (педагогічні теорії, технології, досвід), В. І. Бондаря (педагогічна технологія) тощо.  Законодавчою основою для реалізації досвіду є: Закон України «Про загальну середню освіту», Національна доктрина розвитку освіти, Концепція загальної середньої освіти 12-річна школа, Запорізькою обласною концепцією патріотичного виховання громадян України.

Досвід за інноваційним потенціалом

В основі досвіду лежить особистісно-орієнтований підхід (І.Якиманська, С.Підмазін), який реалізується шляхом створення  ситуації успіху (А.С. Бєлкіна, С.Френе); інтерактивного навчання (О.Пометун), технології «занурення» (М.П. Щетинін, А.М. Тубельский) через індивідуально-колективно-групову форму роботи.

Інформаційно-педагогічна модель досвіду

Система роботи Володимирівського навчально-виховного комплексу «Успіх»  дозволяє ефективно втілити  головну ідею школи :

«успішний учень →успішнийвчитель   успішна школа».

«Ситуація успіху» визначає в собі наступну ефективність педагогічної діяльності навчально-виховного комплексу:
У  -   породжує почуття задоволення діяльністю і бажання її повторення;
С  -  підвищує самооцінку і гідність особистості дитини, яка розвивається;
П  -   зміцнює соціальні відносини і сприяє соціалізації особистості;
І  -    підвищує соціально-психологічний клімат колективу;
Х  -   стає найсильнішим засобом особистісного розвитку людини.

Наукова новизна і теоретична значущість розробленої моделі школи полягає в тому, що:

- запропонована модель системи організації освітнього процесу (поєднана єдиною логікою), яка дає     можливість системних перетворень школи в навчальному  і  виховному аспекті.

Практична значимість полягає в тому, що:
- вона націлена на створення умов для становлення особистості, здатної ефективно діяти в сучасних швидкозмінних;

  умовах розвитку суспільства на основі наявних ресурсів школи;

- дана модель «Школи успіху» дозволяє підвищити якість освіти та виховання.
-  використовуються основні модулі «занурень» для ефективного досягнення високого рівня освітніх результатів;
- система занурень дозволяє інтегрувати виховну  роботу, створюючи тим самим цілісне розвиваюче середовище, яке забезпечує зростання не тільки навчальних досягнень, але і становлення особистісних якостей учнів.
                                                                         Анотація на досвід
2013-2014 навчальний рік:           
Нагороди, досягнення педагогічного коллективу:  

- грамота   Міністерства освіти і науки молоді та спорту України за вагомий внесок у розвиток освіти і науки за участь загальнонаціональному проекті  «Флагмани освіти і науки України»;

- диплом ЗОІППО  за вагомий внесок у розвиток інноваційного освітнього простору та участь у ІV  обласній виставці «Освіта Запорізького краю – 2013»;


- сертифікат  ЗОІППО за участь у ІV  Міжнародному освітньому Форумі                       «Особистість в єдиному освітньому просторі»;

- грамота відділу освіти, молоді та спорту Запорізької райдержадміністрації за участь у районному конкурсі – панорамі методичних ідей «Виховний простір»;

- грамота відділу освіти, молоді та спорту Запорізької райдержадміністрації за вагомий внесок в розвиток освіти району;

- грамота ЗОІППО  за науково-дослідну діяльність з реалізації першого етапу обласного проекту «Громадянин».
Тема досвіду: «Системний підхід в роботі класного керівника з формування громадянської позиції учнів»
Базова модель досвіду
Актуальність і перспективність досвіду
         Реалії сьогодення і мета громадянської освіти збігаються. Це виховання свідомого, компетентного і відповідального громадянина, який є соціальною та політично активною особистістю, повноправним членом громадянського суспільства. Усвідомлення важливості цієї проблеми спонукали нас до роботи над темою: «Системний підхід в роботі класного керівника з формування громадянської позиції учнів».
         Мета розробки: створити систему роботи класного керівника, яка би сформувала активну цивільну позицію й стійкі морально-етичні норми через участь в обласному проекті «Громадянин».
         Нова епоха потребує нові технології. Підготовка компетентного випускника–громадянина -  успішної Людини – це складний соціальний процес. Тому педагогічний колектив протягом трьох навчальних років працює над реалізацією мети виховання – підготовка  компетентного випускника, головною складовою якої є громадянськість.
Аналізуючи роботи дослідників даної проблеми: А.В. Бєляєвої, А.С. Газової, Г.Я. Гревцевої, А.Г. Гогольової, О.Г. Горшкової, Е.В. Ізвестнової, Е.І. Кокоріної, Н.І. Шевченко, Т.А. Шингарей, ми дійшли  висновку, що громадянське виховання є системна інтегрована діяльність учнів, а громадянськість – це інтеграційна якість і властивість  їх особистості, які тісно взаємодіють один з одним і базуються на суспільних духовно - ідеологічних цінностях, забезпечують її готовність до соціальних дій на користь суспільства.
Створена нами система  виховання  успішної Людини представляє собою взаємозв’язок елементів: цілей та змісту, Програми розвитку навчального закладу, виховного плану навчального закладу, плану роботи шкільної методичної комісії класних керівників, класу, методів та засобів виховання, обласного проекту «Громадянин»,  а також досягнутих результатів. На цей процес також впливають природне середовище, життєвий досвід й ієрархія суспільних цінностей, сім’я, школа.
Теоретична база досвіду
 Виходячи з означеної проблеми, виховна робота та робота класних керівників планується відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Основних орієнтирів виховання, Національної доктрини розвитку освіти, Конвенції прав дитини, Концепції Національного виховання, Концепції громадянського виховання, обласного проекту «Громадянин», Положенням про класного керівника.
 Досвід за інноваційним потенціалом
Діяльнісний підхід до виховання спонукав усіх учасників виховного процесу  Володимирівського НВК до створення нової системи самоврядування – застосування її першого рівня – соуправління. У школі  учнівською конференцією обраний голова учкому, працюють комісії «Знання», «Дисципліни і порядку», «Милосердя», «Трудова»,  «Дозвілля», «Здоров’я та спорту». «Прес-центр» -   висвсвітлює цікаві моменти шкільного життя у своїй газеті «Шкільний бум».Відомо, що кожна виховна система стає діючою, коли вона спрямована на досягнення кінцевого результату. Таким кінцевим результатом є структурна модель особистості випускника Володимирівського НВК «Успіх», який був би полікультурним, інтелектуальним, фізично здоровою особистістю, яка володіла б розвинутими почуттями, пізнавальними потребами і діяльнісними якостями.
Класні керівники навчального закладу  є постійними учасниками обласних семінарів, нарад, форумів з громадянського виховання.
  Результати запровадження досвіду
  Проаналізувавши дослідження науковців та ознайомившись з сучасними моделями виховання, ми прийшли до висновку, що виховна діяльність базується на таких компонентах: проблема – актуальність – мета – завдання – принципи - засоби – об’єкт – суб’єкт – рефлексія – корекція. Педагоги нашого закладу переконанні, що цей шлях можна знайти через надання допомоги учневі у визначенні свого ставлення до самого себе, інших людей, навколишнього світу, своєї професійної діяльності; коли учень буде розглядатися як суб'єкт розвитку, культура - як середовище, що розвиває особистість, творчість -  як спосіб розвитку особистості в культурі.  Такий підхід до утворення забезпечить кожній дитині розвиток його здібностей, можливостей, інтересів, реалізацію особистих потреб, підготує до самовизначення в суспільному й професійному житті в умовах сучасного інформаційного суспільства.

                                                            Анотація на досвід
 2014-2015 навчальний рік:                                                  


Нагороди, досягнення педагогічного колективу:  

- грамота   Міністерства освіти і науки молоді та спорту України за вагомий внесок у розвиток освіти і науки за участь загальнонаціональному проекті  «Флагмани освіти і науки України»;
- диплом ЗОІППО за вагомий внесок у розвиток інноваційного освітнього простору та участь у ІV обласній виставці «Освіта Запорізького краю – 2013»;
- сертифікат ЗОІППО за участь у ІV Міжнародному освітньому Форумі «Особистість в єдиному освітньому просторі»;
- грамота відділу освіти, молоді та спорту Запорізької райдержадміністрації за участь у районному конкурсі – панорамі методичних ідей «Виховний простір»;
- грамота відділу освіти, молоді та спорту Запорізької райдержадміністрації за вагомий внесок в розвиток освіти району;

- грамота ЗОІППО за науково-дослідну діяльність з реалізації першого етапу обласного проекту «Громадянин».

Тема досвіду: «Формування творчої особистості шляхом впровадження особистісно-орієнтованого підходу»

Базова модель досвіду

Актуальність і перспективність досвіду

            XXI століття – це час переходу до високотехнічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури нації набувають вирішального значення. Духовне оновлення нашої держави, процес демократизації суспільства передбачають створення сприятливих умов для утверджен­ня атмосфери творчості, багатогранного розвитку особистості, її обдарованості. Завдання виховання дітей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, але і як соціальна необхідність.  Усвідомлення важливості цієї проблеми спонукали нас до роботи над темою: «Формування творчої особистості шляхом впровадження особистісно-орієнтованого підходу».

 Мета розробки: створити систему роботи творчої групи по роботі з обдарованими дітьми, яка б сприяла формуванню успішної творчої Людини.

В умовах, коли змінюється освітня парадигма, здійснюється перехід від репродуктивної, авторитарної педагогіки до освіти інноваційного гуманістичного типу, постать учителя, його професійна компетентність набувають надзвичайно важливого значення. Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей — стільки і здібностей, які залежать від психолого-фізіологіних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. «Від творчого вчителя - до творчого учня» - така цільова установка науково-методичної роботи нашого навчального закладу. А, отже, пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток учнів, зокрема їхніх творчих здібностей. Аналізуючи роботи дослідників даної проблеми М. О. Володарської, Г. С. Опанасюк, А. Сущенка, В. О. Красноголова, Г. В. Степенко, Н. Федорченко та ін., ми дійшли  висновку, що формування творчої особистості є системною роботою вчителів-предметників, класних керівників, батьків, психолога, а обдарованість – наслідком поєднання таких якостей: спадковості, впливу середовища, інтелектуальних здібностей, властивостей темпераменту, творчого підходу, наполегливості та щасливого випадку.


Створена нами система роботи з обдарованими учнями представляє собою взаємозв’язок елементів: цілей та змісту навчання, Програми розвитку навчального закладу, навчального плану закладу, плану роботи з обдарованими учнями, методів та засобів навчання, а також досягнутих результатів. На цей процес також впливають природне середовище, життєвий досвід й ієрархія суспільних цінностей, сім’я, школа.

Теоретична база досвіду

Виходячи з означеної проблеми, робота педагогів з обдарованими дітьми та творчої групи планується відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національної доктрини розвитку освіти, Конвенції прав дитини, районної програми «Обдаровані діти», державної національної Програми «Освіта», Концепції середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості.

Досвід за інноваційним потенціалом

Системний підхід до роботи з творчо обдарованими учнями спонукав до створення учнівського наукового товариства. У школі проведено науково-практичну конференцію учнів-учасників конкурсу-захисту МАН.

Відомо, що кожна система стає діючою, коли вона спрямована на досягнення кінцевого результату. Таким кінцевим результатом є структурна модель особистості випускника Володимирівського НВК «Успіх», який був би полікультурною, інтелектуальною, фізично здоровою особистістю, яка володіла б розвинутими почуттями, пізнавальними потребами і діяльнісними якостями.

Результати запровадження досвіду

            Проаналізувавши дослідження науковців та ознайомившись з сучасними методами та формами роботи з творчо обдарованими учнями, ми зробили висновок, що провідну роль у формуванні творчої особистості відіграє індивідуальний, особистісно-орієнтований підхід до кожної окремої дитини, залежно від обдарованості та нахилів. Педагоги нашої гімназії впевнені, що системна навчальна і позанавчальна діяльність, спрямована на формування і розвиток творчих нахилів і можливостей забезпечить кожній дитині розвиток її здібностей, можливостей, інтересів, реалізацію особистих потреб, підготує до самовизначення в суспільному й професійному житті в умовах сучасного інформаційного суспільства.




Немає коментарів:

Дописати коментар